torsdag den 23. juli 2009

Strik – til et godt formål

det gør jer og andre på kreativsiden. dk. Vi er en gruppe af kvinder, som strikker, hækler, laver kort, syer m.v. til flere gode formål på denne side.

Jeg har været med til at lave ting til 3 projekter her i 2009.

Vi har strikket huer, strømper og tæpper til neonatal afdelingen på Sønderborg sygehus. Vi havde sæt 3 mdr. af til dette projkt. Det var ikke små ting som blev aflevet på afdelingen.

Jeg strikkede strømper og her er nogen af dem. Det er strikket i blødt bomuld fra Grønhøj garn.

Picture 067

Vi har nogen faste projekter, og det er barselpakker til Mødrehjælpen i Århus. 1 barselapakke består af

1 sæt tøj – bluse/busker eller kjole/trøje

1 hagesmæk

2 par strømper

1 par futter

1 sæt sengetøj

Her er der lidt hagesmækkeer, som er hæklet i 100% bomuld

Picture 084

En blusse med hue til en lille dreng, strikket i Mandrin Petit fra Sandnes garn.

Picture 098

En trøje mere i 100% bomuld.

Picture 3481

En trøje til en lille pige i 100% bomuld

Picture 3480

En kjole med tilhørende hue og strømper til en lille pige. Det er strikket i Mandrin Petit fra Sandnes garn.

Picture 3484

Alt til mødrehjælpen bliver lavet i størrelse 0-3 mdr. Jeg nyder at lave disse små ting ind imellem alle de andre ting som jeg strikker. Det er hurtigt og nemt.

Vi støtter også Hanne Mariehjemmet i Roskilde. Det er et hjem fra hjemløse kvinder. De får nogen pakker i løbet af året, med strømper, pulsvarmer, huer o.s.v. Vi har bestemt at de kvinder som holder jul på hjemmet i år, skal have en julegave hver. Vi har bestemt at de skal have et stjernesjal hver. Så vi er igang med en stor produktion af disse sjaler.

Her 2 par pulsvarmer i strømpergarn

Picture 3471 Picture 3470

Et stjernesjal i kauni, som skal bruges som julegave.

Picture 3468

Strømper som er strikket i Regia silk. Super lækre strømper

Picture 3469

Hvis du ønsker at deltage i dette, så skal du melde dig ind på kreativsiden. Så skal vi nok hjælpe dig igang. Garnet søger sidens ide-kvinde Anni for. Hun har nemlig et lager, så hun vil heller end gerne sende det til dig.

søndag den 5. juli 2009

Mini

Picture 3473

er strikket færdig idag. Det er en str. 2 år og super fin. Jeg startede på den i onsdags, da jeg var i strikke-cafe. Blev færdig idag, den er vasket og klar til aflevering. Den skal bruges af en pige som dagpleje-bluse til efteråret.

Super enkel og hurtig at strikke. Jeg har strikket den i garn fra Four Seasons som hedder Rainbow. Garnet har været nemt at strikke af og super blødt.

Hov der mangler en knap? Nej, jeg glemte at strikke det 4 knaphul, så der ser sat en lille trykknap istedet for.

Knapperne købte jeg hos Dorte B i Snertinge igår, da hun holdt strikke-in. Det var rigtig hyggelig, og som altid dejligt at møde andre webstrikker.

søndag den 21. juni 2009

Strik-in i Melby

 Picture 3461 

Igår – lørdag – var jeg til strik-in i Melby. Her har Lene Sophie et skønt sommerhus sammen med sin familie. Jeg medbragte denne skønne kage udover mit striktøj.

Picture 3464

Picture 3466

Disse kvinder var en del af dem som jeg var i selskab med. Vi havde en hyggelig og rar eftermiddag. Der var ikke mangel på hverken tørt eller vådt. Så jeg vil sige tak for et hyggeligt strik-in til alle som var med.

mandag den 8. juni 2009

Nye strikkebøger

Da jeg kom hjem idag, så lå der 2 nye strikkebøger i postkassen. Jeg bestilte dem i sidste uge, men regnede ikke med at få dem før sidst på ugen.

Den ene af bøger udkommer først den 13. juni 2009, men den lå i min post kasse idag.

De 2 bøger er

Strikketøj af Helga Isager

Blød begyndelse af May B Langhelle

Blød begyndelse er fuld af opskrifter på babytøj, der er i alt 40 opskrifter som passer i størrelse fra nyfødt til 1 år. Den ene ting mere lækker end den næste. En super bog.

 

Picture 3451

Strikketøj af Helga Isager har jeg set frem til. Der er tale om en strikkebog som er inspireret af moden i det 20.århundrede. Der er en opskrift for hvor årti for perioden 1900 – 2000.

Der er alt fra trøjer, kjoler, halstørklæder, hatter, børnetøj. Det eneste som mangler er herrestrik. Det er lidt ærgeligt. Men der er mange forskellige bud, nogen kan bruges andre ikke.

Men for hvert årti, er der en beskrivelse af årtiet og det er super godt.

Picture 3452

Dette er et billed fra bogen, og det er opskrifterne som repræsenter 1970´erne. Jeg er vild med børnetrøjen. Den skal helt sikkert strikkes i løbet af efteråret.

Men nu vil jeg bruge aften til at kigge nærmere på de 2 bøger.

søndag den 7. juni 2009

Stjernesjal/Revontuli-sjal

Der er godt nok gået et stykke tid siden sidste indlæg, men jeg har teststrikket for Rasmilla/Sanne og det må jeg ikke vise frem endnu. Det er grunden til stilheden her på bloggen.

Men i den sidste uge har jeg strikket et stjernesjal. Det er strikket i Kauni garn og der er brugt 180 gram. Det vil sige et nøgle.



Jeg er medlem på kreativsiden.dk. Her laver vi forskellige håndarbejds ting som vi donere til et godt formål. Stjernesjalet skal bruges til julegave til et sådan projekt. Jeg vil ikke røbe hvilket projekt, men gruppen skal strikke ialt 8 stjernesjal.

Husk at kigge ind på kreativsiden, det kunne være det var noget for dig. Der er super hyggeligt at være.

tirsdag den 12. maj 2009

Elvira til voksne

Picture 341 Picture 342

Så har jeg igen fået lov til at være teststrikker for Sanne/Rasmila. Denne gang har jeg strikket en Elvira til voksne. Den er strikket i størrelse i XS. Der er brugt 175 g soft lammeuld i farven Clementin.

Jeg synes det er en smuk tunika/bluse og kan jo strikkes i den længde man ønsker. Det skal siges at den ikke er vasket, så den skævhed der kan ses, er forsvundet i vask. Heldigvis

søndag den 3. maj 2009

2 x 1/2 kongerige = 1 helt kongerige?

Det ved jeg ikke, men jeg har strikket 2 x 1/2 kongerige. Er super tilfreds med dem begge. Der er dog meget forskel i størrelsen, selvom de er strikket efter samme opskrift fra Markno.

Der er tale om 2 forskellige garner, men utrolige lækre at strikke af begge to. Sjalerne er dog ikke til mig selv, men de er strikket for Markno.

Det blå sjal er strikket i 100% merinould fra The Natural Dye Studio. Det er håndfarvet og der er forskellige blå farver i garnet. Sjalet er let og luftigt.

Picture 337 Picture 338

Dette sjal er også strikket i garn fra The Natural Dye Studio, men der er 50% alpacca og 50% silke. Det falder meget tungere end det blå sjal. Det er også blevet lidt større. Men det er også super godt og ligger godt på skuldrene.

Picture 339 Picture 340

Peacock vest/kjole

Sikke et pragtfuld vejr vi har haft de sidste par dage. Jeg nyder rigtigt at der er kommet lidt mere varme i luften og det snart er tid til ...